Jaarlijkse huurverhoging

Mogelijk huurbevriezing sociale huurwoningen na akkoord voorjaarsnota
Woensdag 16 april werd bekend dat er een huurbevriezing voor sociale huurwoningen in 2025 en 2026 in het akkoord over de voorjaarsnota staat. Dit besluit is nog niet opgenomen in wet- en regelgeving. Als het akkoord over de huurbevriezing vastgelegd wordt in wet- en regelgeving, draaien wij de huurverhoging terug. Zodra we hier meer over weten, informeren wij u.

_______________________

Elk jaar passen wij op 1 juli de huurprijzen aan. Dit doen wij volgens de regels van de Rijksoverheid. U ontvangt van ons een brief of e-mail waarin staat hoeveel uw huur omhoog gaat en wat uw nieuwe huurprijs wordt.

Met hoeveel procent gaat de huur omhoog?

  • Woont u in een sociale huurwoning? Dan stijgt uw huur met 4,5%.
  • Woont u in een vrije sector huurwoning? Dan stijgt uw huur met 4,1%.
  • Huurt u een parkeerplaats, garage of berging? Ook dan stijgt uw huur met 4,1%.

Het kan zijn dat we in uw huurcontract een andere afspraak over de huurverhoging hebben gemaakt. In dat geval passen wij de huur aan zoals afgesproken.

Waarom verhogen we de huur?
We willen dat u fijn woont. Daarom onderhouden we onze woningen goed, maken ze energiezuiniger en bouwen we nieuwe huizen. De kosten hiervoor stijgen elk jaar. Ook worden materialen duurder. De huurinkomsten zijn nodig om dit allemaal te kunnen blijven doen.

Huurtoeslag stijgt mee
In 2025 gaat de huurtoeslag voor veel mensen omhoog. Ook kunnen meer mensen huurtoeslag krijgen. Zo wordt een deel van de huurverhoging opgevangen. Wilt u weten of u huurtoeslag kunt krijgen? Maak dan gratis een proefberekening op www.toeslagen.nl/proefberekening. U moet de huurtoeslag zelf aanvragen. U krijgt deze niet automatisch.

Bezwaar maken
Woont u in een sociale huurwoning? Dan kunt u soms bezwaar maken. Gebruik hiervoor het bezwaarformulier van de Huurcommissie. U kunt het formulier downloaden op
www.huurcommissie.nl. Daar leest u ook in welke situaties u bezwaar kunt maken.
Uw bezwaar moet vóór 1 juli 2025 bij ons binnen zijn.
Woont u in een vrije sector huurwoning? Dan kunt u helaas géén bezwaar maken.

Kunt u (tijdelijk) de huur niet betalen? Wij denken met u mee
Soms zit het financieel even tegen. Kunt u daardoor uw huur niet betalen? Laat het ons zo snel mogelijk weten. Wij kijken dan samen met u naar een oplossing.
Wacht niet te lang: hoe eerder u contact met ons opneemt, hoe meer wij voor u kunnen betekenen.

Veel gevraagd over Jaarlijkse huurverhoging

Waarom wordt mijn huur verhoogd?

Algemeen

Woonkwartier vindt betaalbaar en prettig wonen belangrijk. Daarom proberen wij de huurprijzen zo laag mogelijk te houden. Tegelijkertijd vinden wij het belangrijk om onze woningen goed te onderhouden, te verbeteren en energiezuiniger te maken. 
Ook is er een groot woningtekort in onze regio. Wij moeten daarom extra woningen bouwen. Daarover hebben wij afspraken gemaakt met de overheid en gemeenten. 
De kosten voor onderhoud, renovatie en nieuwbouw stijgen ieder jaar. Daarom is het nodig om de huurprijzen te verhogen.

Met welk percentage gaat de huur omhoog?

Algemeen

Bij veel bewoners gaat de huur dit jaar (2025) met 4,5% of 4,1% omhoog.
Ook de servicekosten en/of stookkosten kunnen veranderen.

  • Woont u in een sociale huurwoning? Dan gaat uw huur omhoog met 4,5%.
  • Woont u in een vrije sector huurwoning? Dan gaat uw huur omhoog met 4,1%.
  • Huurt u een parkeerplaats, garage of berging? Dan gaat uw huur omhoog met 4,1%.

Misschien staat er in uw huurovereenkomst een andere afspraak. Dan passen wij de huur daarop aan.

Wanneer gaat de huurverhoging in?

Algemeen

De nieuwe huurprijs gaat in op 1 juli 2025. Tenzij er voor u andere afspraken gelden.

Ik huur nog maar net een woning bij Woonkwartier. Waarom krijg ik dan toch een huurverhoging?

Algemeen

De huur mag één keer per kalenderjaar worden aangepast. 
Ook als u de woning nog maar net huurt, mag Woonkwartier de huur per 1 juli aanpassen.

Ik heb pas een huurverhoging gehad vanwege verbeteringen aan mijn woning. Waarom wordt de huur nu opnieuw verhoogd?

Algemeen

Een huurverhoging door verbeteringen (zoals een nieuwe schutting of zonnepanelen) staat los van de jaarlijkse huurverhoging.

Wordt de nieuwe huurprijs automatisch afgeschreven?

Algemeen

Heeft u ons toestemming gegeven om de huur automatisch te incasseren? 
Dan passen wij het bedrag automatisch aan.

Let op!
Betaalt u op een andere manier? Pas dan zelf het bedrag vanaf 1 juli 2025 aan. 

Heb ik recht op huurtoeslag?

Algemeen

U kunt huurtoeslag aanvragen als uw huur niet hoger is dan € 900,07 (in 2025). Maar of en hoeveel huurtoeslag u krijgt, hangt ook af van uw leeftijd, woonsituatie, vermogen en inkomen.

Bent u jonger dan 23 jaar? Dan mag uw huur in 2025 niet hoger zijn dan €477,20. Kijk voor meer informatie op www.toeslagen.nl.   

Kan ik na de huurverhoging huurtoeslag krijgen?

Algemeen

Dat hangt af van uw inkomen en leeftijd. Op www.toeslagen.nl/proefberekening kunt u berekenen of u recht op huurtoeslag heeft. Let op: u moet huurtoeslag altijd zelf aanvragen. Dit gaat niet automatisch. 

Ik kan mijn huur niet meer betalen. Wat kan ik doen?

Algemeen

Soms zit het financieel even tegen. Kunt u daardoor uw huur niet betalen? Laat het ons zo snel mogelijk weten. Wij kijken dan samen met u naar een oplossing. 
Wacht niet te lang: hoe eerder u contact met ons opneemt, hoe meer wij voor u kunnen betekenen.

Moet ik de nieuwe huurprijs doorgeven aan de Belastingdienst?

Algemeen

Ontvangt u huurtoeslag? Dan geven wij de nieuwe huurprijs door. 
U hoeft dit dus niet zelf te doen.

Hoe kan ik bezwaar maken tegen de huurverhoging?

Algemeen

Bent u het niet eens met de voorgestelde huurverhoging? Dan kunt u soms bezwaar maken. 
Gebruik hiervoor het bezwaarformulier van de Huurcommissie. U kunt het formulier downloaden op www.huurcommissie.nl. Daar leest u ook in welke situaties u bezwaar kunt maken. 

Waarom krijgen sommige huurders geen huurverhoging?

Algemeen

In sommige situaties blijft de huur gelijk. Bijvoorbeeld bij woningen die binnenkort gesloopt of ingrijpend gerenoveerd worden.

De woning van mijn buren heeft een mooiere/nieuwe badkamer/keuken/toilet. Waarom is de huurprijs van die woning gelijk aan die van ons?

Algemeen

Een nieuwe badkamer, keuken of toilet zorgt meestal niet voor extra woningwaarderingspunten. 
Daarom blijft de huur gelijk, ook als uw buren een mooiere afwerking hebben.

Waarom wordt een woning naast mij goedkoper of duurder aangeboden?

Algemeen

Nieuwe huurders gaan vaak een bepaald percentage van de maximaal toegestane huur betalen. 
Hierdoor kunnen er verschillen ontstaan, ook tussen vergelijkbare woningen.

Hoe weet ik hoeveel punten mijn woning heeft?

Algemeen

U kunt uw woningwaarderingspunten bekijken via ons klantportaal: www.woonkwartier.nl
Ontvangt u het liever per post ontvangen? Neem dan contact met ons op. 

Wat is de huurverhoging voor de vrije sector?

Algemeen

Woont u in een vrije sector woning? Dan stijgt uw huur dit jaar met 4,1%.

Waarom zit er geen huurkrant bij de brief of e-mail over de jaarlijkse huuraanpassing?

Algemeen

U ontvangt de huurkrant samen met ons bewonersblad Kwartslag, halverwege april. 

In de huurkrant leest u meer over: 
- de regels voor huurverhoging 
- huurtoeslag 
- bezwaar maken 

U kunt de huurkrant ook digitaal bekijken via www.woonkwartier.nl.  U kunt de huurkrant hier ook digitaal bekijken.

Wat is de rol van de huurdersvereniging bij de huurverhoging?

Algemeen

HV Fijn Wonen brengt elk jaar advies uit over ons voorstel voor de huuraanpassing. Dit jaar heeft de huurdersvereniging een negatief advies gegeven. Hoewel we begrip hebben voor dit standpunt kunnen we het advies, gezien de investeringen die nodig zijn, helaas niet opvolgen. 

Ik heb een andere vraag over de huurverhoging, wat moet ik doen?

Algemeen

Neem contact op met ons Klantadviescentrum. 
Wij zijn bereikbaar: 
- Maandag t/m donderdag: 8.30 – 17.00 uur 
- Vrijdag: 8.30 – 12.30 uur 

Bel naar telefoonnummer 0168-350000 of stel uw vraag via WhatsApp, per mail via info@woonkwartier.nl of via uw account op www.woonkwartier.nl.